Att arbeta till sjöss kan vara en dröm för många. Men sjölivet kan också stundtals vara hårt och krävande. Nu har man dock försökt utveckla arbetsmiljön på fartyg genom forskning.
Arbetsmiljön
När du arbetar ombord på ett fartyg, blir livet ganska inrutat. Dina kollegor blir dina närmaste, även om fartyget är stort. Man lever ombord, äter ombord, sover ombord och man får ibland vara beredd på konflikter som man inte kan gömma sig för. Under dessa perioder som kan vara från en vecka upp till ett par månader, får man sin egen hytt som blir ens egen lilla lägenhet. Man har dusch och toalett var och en för sig, såvida man inte delar sin hytt med en kollega. Ombord finns även gemensamma utrymmen om man vill umgås med andra. Till dessa hör exempelvis gym, tv-rum, bastu och tvättstuga. Det finns även en matsal där maten serveras, eftersom man inte lagar sin egen mat. På fartyg finns en anställd kock som serverar frukost, lunch och middag samt kaffepauser. Ofta är det en bullrig miljö man vistas i på däck eller i lastrummen.
Besättning
Antalet besättningsmedlemmar är olika på olika fartyg. Det kan variera från en handfull personer upp till flera tusen. Men däremot värderas allas arbetsuppgifter lika, då samarbete ombord är särskilt viktigt samt att alla har uppgifter som måste fungera för att fartyget ska gå som det ska. Det är förhållandevis lätt att se vem som är vem, då alla i besättningen har arbetskläder på sig. Dessutom så är säkerheten viktig och säkerhetsutrustningen ett måste i vissa fall. När man går ombord på ett fartyg för att arbeta, så säger man att man mönstrar på. Detta skiljer sig en aning från att gå till jobbet på andra företag. Det är inte bara att komma dit. Man måste ha med sig sitt läkarintyg, pass och behörighetsbrev. Fartyg går ju ofta emellan länder och varje land har sina kontroller. Tänk också på att ta med dig fritidskläder när du är ledig samt arbetskläder om inte allting finns på båten, alternativt om du har tagit hem något som ska tillbaka.
Arbetstider och flexibilitet
Arbetstiderna på ett fartyg är helt annorlunda mot vanliga arbeten. De flesta fartyg befinner sig ofta i trafik hela året runt, varje dag i veckan. Därför jobbar man i skift och periodvis. Ombord får varje person ett schema att gå efter och detta omfattar även kvällar och nätter. Ombordtiden brukar variera – ibland handlar det om en vecka men inte sällan kan man vara ute i nästan 2 månader. Efter det är man hemma och ledig under motsvarande tid. På finska fartyg arbetar man 7 dagar i veckan under hela tiden. Däremot är skiften lite kortare. Förr i tiden kunde sjömän vara borta flera år i sträck men detta har lyckligtvis förändrats. Dock kan det ändå vara svårt att ha ett fungerande familjeliv om man är sjöman. Man får helt enkelt vara beredd på att vara borta från sina nära och kära en längre tid då och då.